Friday, June 15, 2007

Pengalaman semasa di Surabaya ..... di mana semuanya bermula ... Jamnapari oh Jamnapari

Kami 4 sekawan bersama rakan2 Indonesia. Sayang enggak bisa ngomong Jawa. Kalau tidak nyaman. Mana tidak nya, kami semua set-set Kelate dengan Ganu jer.

Keselamatan mesti dijaga. Rizal, Hafidz and Budi menerangkan langkah-langkah keselamatan. Van yang kami sewa dipandu oleh Pak Teguh. Jadi tak risau sebab dia kan Teguh.

Ini jer? Sangkaan kami terpesong apabila ingatkan kandang kambing disana sebagaimana yang biasa kita lihat di tanah air. Siapa kata perlu buat kandang beribu-ribu sebelum dapat berjinak-jinak untuk membela kambing. Satu konsep yang kami ingin perluaskan bila kembali ke tanah air. Hajat dihati ingin membantu atau melibatkan diri dalam usha kerajaan membantu membasmi kemiskinan dan menjayakan Rancangan Malaysia ke-9 . Bila kami teringat Yayasan DiRaja Sultan Mizan Terengganu, kami bertekad untuk berkerjasama. InsyaAllah.


Pak Dayat (Hidayat) menceritakan sedikit sebanyak operasi ternakan kambing Jamnapari. Beliau merupakan ketua/kepala kepada gugusan penternak yang mendapat bantuan pemerintah. Lega rasa hati dapat berkenalan dengan Pak Dayat. Mudah berbincang dengan beliau.


Rizal bersama Jamnapari. Tengor lebatnya bulu ... Jamnapari, bukannya Si Rizal tu .


Kawe pun nak bergambar e'tek. Boleh kira juga tinggi Jamnapari ni. Ke mu tak cukup tinggi Hafidz oi...
Sessi "Catwalk" model Jamnapari bermula. Kami nak pilih yang terbaik sahaja. Pakar kita Khairul yang menjadi jurupilih dan juga perunding tawar menawar. "Rookie" yang tepi pagar tu baru nak belajar. Nasib baik yang betina tu ada kantung susu. Dapat juga membezakan jantan dengan betina.

Pada pagi ketibaan kami, ada seekor ibu Jamnapari beranak 3. Resiki Pak Dayat la ni.


Kamal dengan salah satu anak kembar Jamnapari berusia 1 hari. Tali pusat pun tak tanggal lagi. Tulah untungnya ada pakar O&G ni.

Jamnapari yang menunggu masa untuk dipinang. Kami tengor dan pilih satu persatu. Rakan-rakan kongsi pun dapat belajar sama berkenaan cara menentukan kualiti dan anggaran usia kambing.
Urus niaga sedang berlangsung. Pilih baka yang terbaik dan pada harga yang terendah. Kami ingin memastikan bakal pembeli kami dapat baka yang terbaik pada harga yang berpatutan.
Tengah berunding pun sempat lagi 2 Jamnapari jantan menunjukkan belang. Nampak garang tapi kami tetap terkejut dengan kejinakan kambing Jamnapari.
Di salah satu rumah penternak kambing Jamnapari. Di sana berkesempatan merasai satay dari daging yang baru disembelih. Rizal dan Kamal tu teringat orang rumah ke?

Cubaan untuk berkenalan dan buat mesra dengan Jamnapari ... Tapi yang ini tidak dijual pulak. Lain kali harapnya dapatlah.
... ini dah kira teman tapi mesra ...
Perbincangan untuk memindah dan urusan pengangkutan kambing Jamnapari dari Surabaya ke Tanjung Balai di Sumatera. Proses mengambil masa 5 hari 5 malam untuk membawa kambing ke pelabuhan terdekat dari Malaysia.

Akan datang: Kuarantin di Sepang.
Catatat: 16th June 2007

9 comments:

samdaddycool said...

...wahhhh demo gi indon... ngak carik cewek2 di sana???arik kmbng aja...

.. saya sham, cosmopal, link ni saya dah masukkan dlm link saya, www.kambing-jamnapari.blogspot.com ...

Rahman said...

Saya nak beli sekor kambing , yang belang2 putih hitam tu , tapi bukan yang dah disuntut apak tu

- said...

menarik!! pengalaman ke surabaya nih meluaskan konsep penternakan kambing. Di Malaysia, sebelum menternak, sudah di omong-omongkan pembinaan kandang kambing yang bernilai beribu-ribu ringgit.

Saya harap konsep yang saudara tunjuk dalam perjalanan ke surabaya, dapat membuka minda kita. teruskan menyebarkan maklumat ini agar dapat menarik minat kita semua untuk menternak dan terus menjadi usahawan ternakan yang berjaya.

salam mesra dari saya.

Izwan - http://jutawanternak.blogspot.com

siti said...

saya berminat untuk mengembala kambing. dari mana perlu saya cari panduan dan dana?

jay said...

good day,
i am very interested in purchasing a pure jamnapari buck. Can anyone help me? i am from the Philippines.

jay

Selesaikan hutang kad kredit anda said...

Salam saya nak U ada belajar tak cara nak buat kompos dari tinja kambing oleh bagi tip sikit
Saya ada la buat ternak cacing ,Pertanian buat serai paha ayam dan jual arnab http://arnabutara.blogspot.com
Cuma nak tau cam mana nak buat baja compos dari tinja kambing aje.

Ikhwan Fikri said...

owh..cantik ek kambing jamnapari nie...:-)

zafri zainal said...

Saya berminat untuk membuka dan mengusahakan ladang ternakan kambing. How should i go about it.

Ismail N said...

Apa perkembangan venture saudara? Jangan la senyap, kongsi la crita tntg kambing2 tu.... Saya amat tertarik nengok kandang yg simple2 tu... selalu yg sy nampak kandang mewah macam serambi resort... Happy kambing!:-)